Tip: Interessante visie op het verdienmodel van het internet

De afgelopen maanden heeft de Correspondentof beter gezegd, hebben journalisten Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn, zich verdiept in online trackers en de advertentie-industrie. Zij stellen zowel zorgwekkende ontwikkelingen aan de kaart (hoe kinderen online gemonitord worden via game-applicaties of hoeveel trackers je in de gaten houden wanneer je nietsvermoedend internetsites bezoekt), beschrijven hoe je zelf je privacy kunt waarborgen en geven inzicht in de huidige debatten en denkwijzes over privacy.

Vandaag publiceerden zij het laatste artikel in deze serie, waarin ze tot de conclusie komen dat in het huidige verdienmodel van het internet zowel consumenten als bedrijven verliezers zijn. Consumenten omdat ze hun privacy (in de vorm van persoonlijke gegevens) inleveren en bedrijven omdat advertenties erg weinig opleveren. Daarnaast is onze data erg weinig waard en zou het niet eens zo duur zijn als we voor het gebruik van deze services zouden betalen.

Een andere interessante kwestie die zij opwerpen is dat de acceptatie van online commerciële surveillance ook andere vormen van surveillance normaliseert, die voorheen niet geaccepteerd zouden worden. Als voorbeeld geven zij dat winkels aan de hand van je mobiele telefoon kunnen volgen hoe jij je door een winkel beweegt via wifi-tracking. Online is dit de normaalste zaak van de wereld, waarom zou dit offline dan niet mogen? Wifi-tracking werd een jaar geleden uitgebreid besproken in verschillende media en als het inderdaad zo is dat staatssecretaris Teeven de verantwoordelijkheid vervolgens bij de consument legt die zijn telefoon maar uit moet zetten (aldus Computeridee), dan lijkt mij dat dit niet alleen genormaliseerd wordt door online surveillance maar ook door gezagsdragers die blijkbaar de impact van zulke praktijken niet bevatten.

Het feit dat veiligheidsdiensten gebruik maken van de data die social networking services en online diensten verzamelen, maakt deze kwestie des te ingewikkelder.

Kortom, dit artikel is een aanrader wanneer je verder wilt denken over je eigen privacy, het gebruik van online diensten en surveillance!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s